LOGOPEDA
mgr KATARZYNA SKRZYSZOWSKA
Gabinet logopedy znajduje się w sali 16D
Poniedziałek 10.45 - 11.30 konsultacje, zajęcia 11.40 - 13.30
Wtorek 8.55 - 10.35 zajęcia
Środa 8.00 - 14.35 zajęcia
Czwartek 8.55 - 15.30 zajęcia
Piątek 11.40 - 15.30 zajęcia
|
Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek w mowie spontanicznej to ostatni, ale zarazem najdłuższy, etap terapii logopedycznej. W wielu przypadkach właśnie na tym etapie wymowa dziecka nie budzi już większych zastrzeżeń podczas jego bezpośredniej pracy z logopedą. Zna ono wzorce wymowy, rozumie , czego wymaga od niego terapeuta i mocniej koncentruje się na swoich wypowiedziach. Sytuacja ta może jednak ulegać gwałtownej zmianie po opuszczeniu gabinetu logopedycznego. W swoim naturalnym środowisku, wśród rówieśników czy w domu mowa dziecka znów powraca na złe tory.
Jak temu zaradzić?
- Wykonuj w domu zalecenia logopedy. Pracuj nad utrwalaniem prawidłowych wzorców wymowy. Ćwicz z dzieckiem krótko, ale regularnie – nawet 5 minut codziennej pracy da lepsze efekty niż godzina powtarzania tuż przed spotkaniem z logopedą.
- Wyrabiaj nawyk. Niech codzienne ćwiczenia będą tak naturalne, jak mycie rąk przed posiłkiem czy codzienna kąpiel.
- Wyznacz miejsce, w którym dziecko stara się mówić poprawnie. Może to być salon lub kuchnia. Wspólnie ustalcie, że właśnie w tym miejscu rodzic ma prawo do poprawiania wymowy dziecka. Dzięki temu, unikniemy zniechęcenia naszej pociechy do mówienia poprzez poprawianie na każdym kroku.
- Wykorzystuj codzienne sytuacje. Jeśli np. utrwalacie ze swoją pociechą prawidłową wymowę głoski „sz”, zorganizuj konkurs, kto podczas robienia zakupów dostrzeże więcej produktów, zawierających tę głoskę w swojej nazwie.
- Chwal, dostrzegaj postępy, jakie dokonuje dziecko. Każdy lubi być chwalony.
Drogi Rodzicu!
Z pewnością zależy Ci, by Twoje dziecko jak najszybciej opanowało poprawną wymowę. Poza terapią logopedyczną prowadzoną na terenie szkoły, ważna jest praca w domu. Warto poświęcić klika minut dziennie na wspólną naukę w formie zabawy, czyli połączenie przyjemnego z pożytecznym.
Propozycje ćwiczeń, regularnie wykonywane, pomogą dziecku szybciej uporać się z trudnościami w prawidłowej wymowie głosek. Najlepiej wykonywać je z dzieckiem przed lustrem, aby mogło obserwować poprawność ruchów artykulacyjnych.
SYSTEMATYCZNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA, A PROBLEM Z WYMOWĄ GŁOSEK SZYBKO ZNIKA!
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy, które ułatwią dziecku wymowę głosek SZ, Z, CZ, DŻ.
W razie pytań dotyczących pracy z dzieckiem, zachęcam Państwa do kontaktu ze mną. Konsultacje z rodzicami zaplanowane są w każdy piątek od 10:45 do 11:30. Zapraszam do gabinetu logopedycznego, który mieści się w PSP 14, w budynku D, w sali nr 16.
Logopeda szkolny – mgr Katarzyna Skrzyszowska
1. Diagnoza logopedyczna w szkole:
- Rozpoznanie wad wymowy oraz niedojrzałych form mowy
- Badanie rozumienia mowy
- Badanie orientacyjne ostrości słuchu
- Badanie słuchu fonemowego
- Badanie motoryki narządów mowy
- Badanie motoryki manualnej
- Badanie lateralizacji
- Badanie kinestezji narządów mowy
- Badanie budowy narządów mowy
- Badanie świadomości językowej
2. Ocena poziomu rozwoju mowy w stosunku do normy wiekowej.
3. Udzielenie porad w zakresie pomocy dzieciom z zaburzeniami rozwoju mowy.
4. Terapia logopedyczna - korygowanie wad mowy:
- Sygmatyzm (nieprawidłowa wymowa szeregu głosek: sz-ż-cz-dż-, s-z-c-dz, ś-ź-ć-dź)
- Rotacyzm (nieprawidłowa realizacja głoski r)
- Mowa bezdźwięczna (wymawianie głosek dźwięcznych np. b, d, g bezdźwięcznie: p, t ,k)
- Inne zaburzenia artykulacji
- Jąkanie
- Opóźniony rozwój mowy
- Zaburzenia słuchu
5. Zapobieganie trudnościom w czytaniu i pisaniu, które wynikają z wad wymowy.
|
|