Międzynarodowa współpracaMiędzynarodowa współpraca pomiędzy PSP nr 14 w Opolu
i Liceul Theroetic W. Shakespeare w Timisoarze
Nawiązanie międzynarodowej współpracy pomiędzy uczniami Publicznej Szkoły Podstawowej nr 14 umożliwił pobyt nauczyciela Jolanty Kuliś na międzynarodowym stażu w zakresie nauczania języka francuskiego w Belgii. Był on okazją do nawiązania kontaktów z nauczycielami języka francuskiego z całego świata. Dzięki niemu nawiązałam współpracę z zaprzyjaźnioną nauczycielką Monica Taran ze szkoły w Rumunii – Liceul Theroetic W. Shakespeare w Timisoarze.
Efektem udziału w stażu było stworzenie projektu nauczania języka francuskiego dla uczniów szczególnie uzdolnionych z klas I-III pn. „Na tropie smerfnej przygody” - jego głównym celem było przybliżenie dzieciom kultury państw frankofońskich, m.in. Belgii. Zastosowane metody aktywizujące ułatwiły uczestnikom wchodzenie w świat nowego języka i umożliwiły wszechstronny rozwój na wielu płaszczyznach. Projekt zakładał naukę poprzez zabawę, co dało uczniom radość i zadowolenie, a przy okazji pozwoliło na zdobywanie nowych wiadomości i umiejętności. W ramach zajęć były rozwijane także zdolności teatralne, plastyczne, muzyczne, taneczne. Zajęcia wzbogaciły prezentacje multimedialne: „La Belgique quel beau pays” o kulturze, sztuce, geografii, historii i zwyczajach Belgów oraz „Magia świąt” o zwyczajach świątecznych w państwach frankofońskich. W trakcie projektu odbyły się spotkania literackie: „Czerwony Kapturek” – lektura bajki Charlesa Perrault” oraz „Najnowsze przygody Mikołajka”- lektura książki R.Goscinnego i J. Sempego. Uczestnicy zostali również zapoznani z dziedzictwem kulturowym państw frankofońskich na podstawie lektury komiksów : „Astérix le Gaulois" autorzy: René Goscinny, Albert Uderzo, „Gaston Lagaffe", „Spirou”, „Lucky Luke", „Stroumphs”. Oglądali również bajki frankofońskie Smerfy –„Le miroir de Stroumphs” - oglądanie bajki oraz „Mickey Mouse” – przygody Myszki Miki. W trakcie projektu nie zabrakło również zapoznania z piosenkami francuskojęzycznymi i nauki tekstu: Indilla „Dernière danse”, Edith Piaf „Paris”, Stromae „Ma fête” oraz Vanessa Paradis. Projekt opierał się na korespondencji z uczniami z zaprzyjaźnionej szkoły. Początkowo uczniowie wypełniali portfolio językowe precyzujące ich zainteresowania. Na tej podstawie wraz z Monica Taran dobrałyśmy naszych podopiecznych parami, by ułatwić korespondencję. Począwszy od 01.09.2014 r. uczniowie wysyłali sobie nawzajem okolicznościowe kartki pocztowe z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Walentynek, Świąt Wielkanocnych itp., wykorzystując wiadomości zdobyte w trakcie zajęć.
Współpraca z zaprzyjaźnioną szkołą w Timisoarze w Rumunii
Magia Świąt
W PSP nr 14 pielęgnujemy piękny zwyczaj pisania życzeń świątecznych. Z racji zbliżających się świąt Bożego Narodzenia, uczniowie naszej szkoły, jak co roku zresztą, przygotowywali kartki świąteczne w ramach zajęć z języka francuskiego. Życzenia zostały wysłane do uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły z Rumunii.
Nowy Rok 2015
W styczniu 2015 r. podczas zajęć koła języka francuskiego uczniowie poznali nazwy miesięcy i pór roku oraz samodzielnie wykonali własne kalendarze na rok 2015 r., które wysłaliśmy w prezencie korespondentom z zaprzyjaźnionej szkoły w Rumunii.
Walentynki 2015
W lutym otrzymaliśmy od zaprzyjaźnionych uczniów z Liceul Teoretic „ W. Shakespeare” w Timisoarze kartki walentynkowe. Dziękujemy i serdecznie pozdrawiamy naszych korespondentów z Rumunii.
Wystawa podsumowująca całoroczną współpracę
Opracowanie: Jolanta Kuliś
|