za wybitne osiągnięcia edukacyjne w bieżącym roku szkolnym.
Osiągnięcia:
- laureat Wojewódzkiego Konkursu Chemicznego
- laureat Wojewódzkiego Konkursu Biologicznego
- finalista Wojewódzkiego Konkursu Historycznego
- III miejsce w międzyszkolnym konkursie "Matematyka to się liczy"
GRATULUJEMY!
Zakończenie roku szkolnego
Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2019/2020 dla klas VIII
Konkurs matematyczny – „Matematyka - to się liczy!”
Konkurs matematyczny dla uczniów szkół podstawowych „Matematyka - to się liczy!” organizowany był przez nauczycieli matematyki Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 9 w Opolu i wzięło w nim udział 19 uczniów PSP nr 14 w Opolu. Klasę 7b reprezentował Bartłomiej Rugała, klasę 7c reprezentowali Szymon Osika, Adam Raczyński i Wojciech Żak, natomiast klasę 7d reprezentowały Agata Lisowska, Milena Monastyrska i Natalia Szokiel. Wśród uczniów klas ósmych udział wzięli z klasy 8a Mateusz Kozicki, Jakub Stefanko, Wiktoria Wolanin, Michał Wypych i Małgorzata Wypych: z klasy 8b Wiktor Baranowicz, Karol Budzyn, Łukasz Gałązka i Oskar Janicki, a z klasy 8c Natalia Raczkowska, Emilia Rudek i Zofia Ziemińska.
Konkurs składał się z 3 etapów szkolnych, które miały charakter korespondencyjny. Uczniowie rozwiązywali zadania konkursowe z 3 list, a następnie wysyłali rozwiązania do organizatorów konkursu. Etap finałowy miał się odbyć 13 marca 2020 roku i organizatorzy planowali również na ten dzień obchody Święta Liczby π, jednak ze względu na zagrożenie spowodowane koronawirusem etap finałowy odbył się on-line 10.06.20 poprzez aplikację Teams. Następnie zostały podsumowane punkty zdobyte przez każdego uczestnika z części korespondencyjnej i finałowej konkursu.
II miejsce w tym konkursie zdobył Bartłomiej Rugała z klasy 7b, natomiast III miejsce Łukasz Gałązka z klasy 8b. Serdecznie gratulujemy zdobywcom II i III miejsca, a wszystkim uczestnikom należą się podziękowania za zaangażowanie i wytrwałość w rozwiązywaniu zadań.
Lucyna Gruca
Szóstoklasiści czytają “Kopciuszka”.
Audiobook, e-book, a może video-book? Przed takim wyzwaniem stanęli uczniowie klasy 6c. W ramach akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” szóstoklasiści postanowili poczytać nie tylko dzieciom. Do udziału w projekcie zachęciła ich pani od angielskiego, dlatego nie mogło być inaczej, czytali po angielsku. Uczniowie wspólnie zadecydowali, że na warsztat wezmą wszystkim dobrze znanego „Kopciuszka” (Cinderella). Opowieść o Kopciuszku mówi o tym że dzięki ciężkiej pracy, wytrwałości i nadziei da się spełnić swoje marzenia i być szczęśliwym.
W role wcieli się:
Jan Katolik – narrator
Karolina Pęciak – Kopciuszek
Dominika Maj – siostra
Hanna Górnik – siostra
Liwia Pszczyńska – wróżka
Mateusz Ramola – książę
Borys Gołębiowski – gość na balu
Udział w projekcie był bezpieczny dla uczniów. Wszyscy pracowali w swoich domach, a spotkania odbywały się online.
Gratuluję wszystkim uczestnikom projektu zaangażowania i umiejętności.
Dodatkowe podziękowania należą się Mateuszowi, który włożył ogrom pracy w złożenie dźwięku i obrazu w spójną całość.
Efekty pracy szóstoklasistów można obejrzeć pod tym linkiem
Przyćmienie
Osadź Osadź ten film na swojej witrynie
Agnieszka Gadek
„Godziny Wychowawcze ze Światem”
„Godziny Wychowawcze ze Światem” – podsumowanie realizacji projektu
Klasa Va na początku roku szkolnego 2019/2020 przystąpiła do realizacji projektu Polskiej Akcji Humanitarnej pod nazwą „Godziny Wychowawcze ze Światem”.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie zrozumieli, że wszyscy jesteśmy częścią globalnego społeczeństwa, w którym nasze życie nieodwracalnie powiązane jest z życiem reszty planety. Nie możemy uniknąć tych współzależności, jednak często trudno nam je zrozumieć. Całoroczny cykl zajęć stanowił zaproszenie do zgłębiania wyzwań współczesnego świata.
Podstawę zaprojektowanych zajęć w ramach edukacji globalnej, stanowiła kwestia sprawiedliwości i solidarności, zarówno w lokalnym, jak i w globalnym wymiarze. Okazało się, że pomimo tak młodego wieku uczestników, nie było za wcześnie, żeby rozmawiać z nimi o globalnych współzależnościach.
Celem przeprowadzonych zajęć było nie tylko informowanie o tym, jaki nasz świat jest obecnie, ale także kształtowanie postaw, które pomogą uczynić go bardziej sprawiedliwym w przyszłości. Uczniowie poczuli się bardziej odpowiedzialni za swoje codzienne wybory i zachowania, które wpływają również na ludzi w innych częściach świata. Podczas zajęć odbyło się wiele interesujących rozmów, pokazów i ćwiczeń w specjalnie przygotowanym na zajęcia Bazgrolniku „Świat i ja”.
Na zrealizowanych przez uczniów kl. Va zajęciach projektowych zostały poruszone następujące tematy:
Różne perspektywy w patrzeniu na naszą planetę.
Gdzie mieszka większość ludzi na świecie i co wiemy o tym miejscu?
Znajdowanie podobieństw w życiu rówieśników w różnych częściach świata.
Czym jest współpraca i do czego jej potrzebujemy?
Refleksja nad negatywnymi skutkami wojny.
Dlaczego niektórzy zmuszeni są do ucieczki ze swojego domu?
Do czego niezbędna nam jest woda?
Konsekwencje niedożywienia.
Zajęcia, jak twierdzą jednogłośnie uczniowie, były dla nich bardzo ciekawe. Kształtowały m.in. postawę empatii, otwartości i osobistego zaangażowania oraz umiejętność współpracy, i krytycznego myślenia.
Paulina Marcinkowska
PLEBISCYT NA NAJLEPSZEGO SPORTOWCA IGRZYSK MŁODZIEŻY SZKOLNEJ
Uczeń klasy sportowej 8a Tobiasz Tuński, został wyróżniony w PLEBISCYCIE NA NAJLEPSZEGO SPORTOWCA IGRZYSK MŁODZIEŻY SZKOLNEJ.
Osiągnięcia Tobiasza w tym roku szkolnym:
- Halowa Piłka nożna – 1 miejsce
- Mistrzostwa WOJEWÓDZTWA w piłce ręcznej – 1 miejsce
- Mistrzostwa Opola w piłce ręcznej – 1 miejsce
- Mistrzostwa Opola w piłce koszykowej – 1 miejsce
- Mistrzostwa Opola w sztafetowych biegach przełajowych – 2 miejsce
- Mistrzostwa Opola w unihokeju – 3 miejsce
- Mistrzostwa Opola w drużynowych biegach przełajowych – 4 miejsce
- Mistrzostwa Opola w indywidualnych Mistrzostwa Opola w – 4 miejsce
- Mistrzostwa Opola w piłka siatkowej – 7 miejsce
Tobiasz stanowi przykład ambitnego młodego człowieka, który bardzo mocno angażuje się i realizuje w dziedzinie sportu. W Szkole Podstawowej nr 14 został szybko zauważony i wzięty pod opiekę nauczycieli wychowania fizycznego. Już od najmłodszych lat edukacji realizował swoje sportowe marzenia. Jego charakter, niezłomność, determinacja oraz pokora i współpraca z nauczycielami owocowała przez 8 lat edukacji licznymi sukcesami i osiągnięciami sportowymi zarówno indywidualnie jak również drużynowo. Tobiasz zawsze wykazywał inicjatywę, wspierał rówieśników w trudnych momentach rywalizacji sportowej. Często pełnił rolę kapitana drużyny w zespołowych grach sportowych i znakomicie się wywiązywał z powierzonej roli, stanowiąc przykład i wzór do naśladowania dla kolegów z drużyny. Towarzysko Tobiasz jest zarówno w szkole jak również w środowisku lokalnym miłym, sympatycznym, koleżeńskim i uczynnym chłopcem. Od klasy czwartej jest uczniem w oddziale sportowym o profilu piłki ręcznej. Na przestrzeni ostatnich czterech lat odnosi sukcesy nie tylko w piłce ręcznej ale również w wielu dyscyplinach zespołowych i konkurencjach lekkoatletycznych indywidualnych. Obok sukcesów szkolnych, Tobiasz od najmłodszych lat uczęszcza na zajęcia treningowe piłki nożnej oraz piłki ręcznej. Szczególnie w tej drugiej dyscyplinie posiada wiele sukcesów zespołowych i wyróżnień indywidualnych.
Zawodnik w piłce ręcznej klubu – Orzeł Opole
Mirosław Musiał
Rozstrzygnięcie konkursu historycznego
Rozstrzygnięcie szkolnego konkursu historycznego
na
ILUSTROWANĄ BIOGRAFIĘ BOHATERA Z PRZESZŁOŚCI
Młodzi historycy z naszej szkoły, czyli uczniowie klas czwartych i piątych wzięli udział w konkursie na najciekawsze opracowanie losów wybranej postaci historycznej, która w szczególny sposób zainteresowała ich podczas zajęć w mijającym roku szkolnym 2019/2020.
Ciekawe, przemyślane opracowania przybrały różne, wizualnie atrakcyjne formy graficzne i dotyczyły w większości postaci ważnych dla historii Polski: królów Bolesława Chrobrego i Kazimierza Wielkiego, Marszałka Józefa Piłsudskiego, a także niezwykłych kobiet – Jadwigi Andegaweńskiej, która została koronowana na króla Polski, czy wybitnej uczonej, dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla – Marii Skłodowskiej–Curie. Pojawiły się także ważne osobistości z czasów starożytnych, takie jak Juliusz Cezar czy cesarz bizantyjski Justynian Wielki.
Nadesłane prace zostały przygotowane na bardzo wysokim poziomie merytorycznym. Wyłonienie zwycięzców okazało się niezwykle trudnym zadaniem.
Oto laureaci konkursu:
W kategorii klas czwartych
I miejsce ex aequo zajęły Aurelia Urbańska z kl. 4 b i Kamila Wojciechowska z klasy 4 c
II miejsce otrzymał Wojciech Aleksandrowski z kl. 4c
III miejsce zdobył Szymon Terlikowski z kl. 4a
W kategorii klas piątych
I miejsce zajął Aleksander Brzozowski z kl. 5b
II miejsce zdobyły ex aequo Julia Jakubowska z kl. 5c i Maja Charukiewicz z kl. 5d
III miejsce zdobyli ex aequo Michał Czoch z kl. 5e i Bartosz Reichert z kl. 5c
Ponadto wyróżniono prace:
Jacka Wesołowskiego z kl. 5b i Sergiusza Wachowskiego z klasy 5b
Specjalną nagrodę za interesującą formę projektu i ciekawe przedstawienie tematu postanowiono przyznać Kalinie Sujce z klasy 4 c
Na czwartkowej lekcji języka angielskiego uczniowie z klasy 4a i 4b w ramach podsumowania przerobionego rozdziału wzięli udział w projekcie „My pet”. Dzięki możliwościom zdalnego nauczania oraz aplikacji Teams, chętne dzieci zaprosiły uczestników lekcji do swoich domów, gdzie pokazały i opowiedziały o swoich zwierzętach. Między innymi mogliśmy poznać koty: Blue i Kofi, papugę Cytrynkę, królika Królicę, pieski: Sticha i Toffi, szynszyle oraz zobaczyć na zdjęciu konia Martyny. W związku z ogromną jej pasją do wilków, Marta pokazała zdjęcia i opowiedziała o tych niezwykłych zwierzętach. Lekcja była bardzo interesująca. Podziękowania należą się też rodzicom, którzy asystowali podczas prezentacji zwierzątek.
Agnieszka Gadek
Memy na angielskim.
Większość użytkowników Internetu spotyka się z nimi na co dzień. Są zabawne, czasem nas złoszczą, ale zawsze wywołują zaciekawienie. Od dłuższego czasu są nieodłączną część internetowej rzeczywistości. O czym mowa? O memach.
W ramach lekcji języka angielskiego uczniowie klas 6c, 7a, 7c, i 8a mieli okazję stworzyć swoje, niepowtarzalne memy. Było to zadanie bardzo kreatywne i sporo uczniów mocno się w nie zaangażowało. Uczniowie przy pomocy dostępnych obrazków oraz swoich ciekawych, interesujących i intrygujących komentarzy mogli opisać jak czują się w tym zdalnym nauczaniu, co myślą o lekcjach online oraz czym jest dla nich nauka angielskiego. Oczywiście, wszystkie komentarze s a w języku angielskim. Wiele z tych memów jest bardzo trafnych i pewnie szybko by zyskało popularność w Internecie. W galerii można zobaczyć dużą część tego co stworzyli nasi uczniowie.
Agnieszka Gadek
„Myślisz tym co jesz”
28 maja, wszyscy uczniowie z klas czwartych wzięli wspólnie udział w niezwykle ciekawej lekcji z panią dr. inż. Katarzyną Hryciuk, charyzmatyczną nauczycielką z Zespołu Szkół Ekonomiczno – Usługowych w Żychlinie. Spotkanie było bardzo interesujące i dało uczniom do myślenia oraz zastanowienia się, czy to co jedzą dobrze wpływa na ich mózg.
Podczas spotkania, uczestnicy dowiedzieli się ile wody trzeba pić, jakiego koloru owoce i warzywa jeść oraz jakie przyprawy dodawać do potraw, aby to najkorzystniej wpłynęło na ich zdrowie. Pani Kasia podała także uczniom przepis na domową granolę, która pobudzi pracę mózgu, usprawni proces uczenia się i będzie pyszną przekąską
Mamy nadzieję, że nasi uczniowie nie będą już zaczynali dnia bez śniadania, pili odpowiednią ilość wody, ostatni posiłek jedli min. 2 godziny przed pójściem spać, a w sytuacjach stresowych lub przed ważnym egzaminem żuli gumę, która ma niezwykły wpływ na pracę naszego mózgu.
Spotkanie zostało zorganizowane w ramach projektu edukacyjnego „Zaproś mnie na swoją lekcję”.
Agnieszka Gadek
Konkurs „Głoskowe obrazki”
W ramach logopedycznego konkursu plastycznego „Głoskowe obrazki” uczniowie klas I –III przygotowali piękne prace. Przedstawiają one różne obiekty zawierające w swoich nazwach trudne do wymówienia głoski, takie
jak:
- sz, cz, ż, dż;
- s, z, c, dz;
- ś, ź, ć, dź;
- r, l
Z uwagi na stan pandemii termin składania prac został wydłużony do 29.05.2020 r.
Zostało zaledwie kilka dni, ale wciąż można wziąć udział w konkursie i wysłać swoją pracę na adres:
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.